Grundlæggende antagelse
Vi arbejder ud fra troen på at: ”Hvis vi vil behandle børn ens, skal vi behandle dem forskelligt”. Det betyder, at vi, uanset om det er et vuggestue- eller børnehavebarn, respekterer og arbejder med det enkelte barn og barnets nærmeste udviklingszone.
Fundamentet for børns udvikling
Vi ønsker at vise børnene tillid og derigennem styrke barnets selvværd, så det får mod og lyst til at udforske tingene omkring sig og lære ny.
De aktiviteter, der foregår med børnene, vil variere fra dag til dag, og ikke alle børn vil foretage sig det samme.
En ting vi vægter meget, er børnenes respekt for deres omgivelser. Vi lærer børnene at tale respektfuldt til hinanden, og de voksne, der er i deres liv.
Lige fra børnene starter i vuggestuen arbejder vi meget på at gøre dem selvhjulpne. Vi mener derved at kunne give børnene et større selvværd og en større frihed i deres liv. Børn skal gøre det de selv kan og støttes i at kunne mere.
Vigtigt for Ellegården
Vi ønsker, at Ellegården skal være et hus, hvor alle, både store og små, føler sig set og hørt.
Vi vil derfor være et børnehus hvor:
- Den enkelte er unik, hvor vi tager udgangspunkt i det enkelte barn og dennes livsverden.
- Egne og andre grænser bliver respekteret.
- Alle samspil foregår med ligeværdighed.
- Der er plads til refleksion i et ærligt, tolerant og respektfuldt miljø.
- Alles mening har en berettigelse.
- Knus, kropslighed og omsorg er en naturlig del af hverdagen.
- De voksne er tilgængelige og nærværende uden at være kontrollerende.
- Både børn og voksne har mulighed for at være synlige og i udvikling.
- Børn, personale og forældre har størst mulighed indflydelse på egne livsbetingelser.
- Venskaber respekteres.
- Legen respekteres som barnets vigtigste udviklingsrum.
- Hverdagen er sammenhængende og overskuelig
Pædagogens ansvar
Det er vores ansvar som voksne i Ellegården at udstikke rammerne for denne mulighed, så børnene ikke skal bruge deres energi på at bestemme alt, men derimod bruge deres energi på at udvikle sig til sociale kompetente individer, med størst muligt selvværd.
Pædagogiske læreplaner
Arbejdet i Ellegården tager udgangspunkt i overordnede rammer, som er fastsat af lovgivningen og byrådet i Gentofte kommune
Ellegårdens pædagogiske arbejde bygger på tre grundlæggende værdier:
Anerkendelse - omsorg - tryghed
Læs mere om Ellegårdens værdier og vores pædagogiske udgangspunkt i vores pædagogiske læreplaner.